نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد محیط زیست گرایش ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشکده محیط زیست، کرج
2 استادیار گروه محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی، دانشکده محیطزیست، کرج
چکیده
اﻣﺮوزه ﮔﺮاﻳﺶ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴتﻫﺎی ﺗﻔﺮﺟﻲ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ رﺷﺪ ﻋﻈﻴﻤﻲ در ﺧﺼﻮص ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻃﺒﻴﻌﺖ وﺟﻮد دارد. یکی از جنبههای مهم که شاید بتوان آن را مهمترین عامل در شکلگیری و موفقیت یا عدمموفقیت گردشگری در هر منطقهای دانست، توجه به خصوصیات، ویژگیها و تقاضای گردشگران و نیازهای تفریحی و تفرجی مناطق است. هدف این تحقیق، ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی گردشگران منطقۀ جادهچالوس است. در این راستا از مطالعات اجتماعی و قضاوتهای ارزشی جهت بررسی ویژگیهای فردی گردشگران و عوامل تأثیرگذار در رضایتمندی گردشگران استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار spss محاسبه گردید که میزان این ضریب برای جامعۀ گردشگران عمومی، 79/0 و جامعۀ گردشگران مناطق گردشگری 73/0 برآورد گردید. سپس میزان همبستگی عوامل مورد بررسی با رضایتمندی گردشگران از طریق محاسبۀ ضریب همبستگی اسپیرمن در spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آزمون فرضیهها نشان میدهند که بین 4 عامل کیفیت خدمات، کیفیت رفتار میزبان، کیفیت محیطی و کیفیت مدیریت و برنامهریزی با میزان رضایتمندی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد اما برای گردشگران عمومی جادهچالوس عدم رابطۀ معنیدار در سطح اطمینان 95 درصد بین ارتقاء کیفیت مدیریت و برنامهریزی با رضایتمندی مشاهده گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of affecting factors on satisfaction of general tourists and tourists of recreational regions in Karaj- Chalous Road
نویسندگان [English]
1 MSc student of Environmental, land-use planning Branch, College of Environment, Karaj
2 Assistant professor of Natural Environment and Biodiversity Department, College of Environment, Karaj