@article { author = {Khaleghpanah, Reihaneh and Jahani, Ali}, title = {Identification of affecting factors on satisfaction of general tourists and tourists of recreational regions in Karaj- Chalous Road}, journal = {Journal of Natural Environment}, volume = {70}, number = {1}, pages = {65-76}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7764}, eissn = {2423-7817}, doi = {10.22059/jne.2017.138875.1070}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران عمومی و مناطق گردشگری محور کرج-چالوس}, abstract_fa = {اﻣﺮوزه ﮔﺮاﻳﺶ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴت­ﻫﺎی ﺗﻔﺮﺟﻲ رو ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ رﺷﺪ ﻋﻈﻴﻤﻲ در ﺧﺼﻮص ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻃﺒﻴﻌﺖ وﺟﻮد دارد. یکی از جنبه­های مهم که شاید بتوان آن را مهم­ترین عامل در شکل­گیری و موفقیت یا عدم­موفقیت گردشگری در هر منطقه­ای دانست، توجه به خصوصیات، ویژگی­ها و تقاضای گردشگران و نیاز­های تفریحی و تفرجی مناطق است. هدف این تحقیق، ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رضایتمندی گردشگران منطقۀ جاده­چالوس است. در این راستا از مطالعات اجتماعی و قضاوت­های ارزشی جهت بررسی ویژگی­های فردی گردشگران و عوامل تأثیرگذار در رضایتمندی گردشگران استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در نرم­افزار spss محاسبه گردید که میزان این ضریب برای جامعۀ گردشگران عمومی، 79/0 و جامعۀ گردشگران مناطق گردشگری 73/0 برآورد گردید. سپس میزان همبستگی عوامل مورد بررسی با رضایتمندی گردشگران از طریق محاسبۀ ضریب همبستگی اسپیرمن در spss مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه­وتحلیل آزمون فرضیه­ها نشان می­دهند که بین 4 عامل کیفیت خدمات، کیفیت رفتار میزبان، کیفیت محیطی و کیفیت مدیریت و برنامه­ریزی با میزان رضایتمندی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد اما برای گردشگران عمومی جاده­چالوس عدم رابطۀ معنی­دار در سطح اطمینان 95 درصد بین ارتقاء کیفیت مدیریت و برنامه­ریزی با رضایتمندی مشاهده گردید.}, keywords_fa = {جادۀ چالوس,جاذبۀ گردشگری,رضایتمندی,قضاوت های ارزشی,مطالعات اجتماعی}, url = {https://jne.ut.ac.ir/article_63253.html}, eprint = {https://jne.ut.ac.ir/article_63253_c8bb5de3221ad334ae9fd106e83b2108.pdf} }