نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک،ایران
2 شهرداری کرج، معاونت خدمات شهری و محیط زیست، اداره پایش و ارزیابی آلایندههای زیست محیطی، کرج، ایران
3 دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
4 سازمان حفاظت محیط زیست ایران، تهران، ایران
5 استاد گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران،کرج، ایران
چکیده
بیش از 90 درصد از برخوردهای هواپیماها را میتوان به برخورد با پرندگان نسبت داد. فرودگاه پیام در جنوبغربی شهر کرج واقع شده است. نزدیکی این فرودگاه به مرکز دفن زباله حلقه دره منجر به جذب پرندگان به سمت این فرودگاه شده است. در این مطالعه ریسک برخورد پرندگان با هواپیما در این فرودگاه مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور جهت شناسایی پرندگان از روش پیمایش زمینی استفاده شد. نمونهبرداری به صورت ماهانه و در طی چهار فصل سال از بهار تا زمستان ۱۳۹۹ صورت گرفت. نتایج بهدست آمده حضور 9 گونه پرندگان در منطقه فرودگاه را تایید کرد. با جمعبندی متغیر احتمال برخورد که در رتبه "متوسط" و نیز شدت برخورد محاسباتی در این فرودگاه که در رتبه "کم" قرار میگیرد، ماتریس ارزیابی ریسک برخورد پرندگان نشاندهندۀ قرارگیری فرودگاه پیام در طبقه سبزرنگ و عدم وجود ریسک بالا است. راهکار بلند مدت برای بهحداقل رساندن برخورد پرنده با هواپیما آن است که نباید فرودگاه نزدیک مناطق مهم برای پرندگان و یا در مسیر پرواز آنها باشد. موثرترین روشها برای کنترل پرندگان آنهایی هستند که ظرفیت برد محیطزیست در فرودگاه را کاهش میدهند. همچنین، روشهای ترساننده باید بهطور انتخابی و تناوبی استفاده شوند تا از عادتپذیری پرندگان جلوگیری شود. پرسنل فرودگاه حضور و جابجایی پرندگان در فرودگاه و مجاورت آن را پایش کنند و تمامی برخوردها با هواپیما همراه با شدت برخورد گونه یا گونههای مربوطه ثبت شود. همچنین دفن اصولی پسماند در مرکز دفن حلقه دره در نزدیکی فرودگاه میتواند در کاهش جمعیت پرندگان فرودگاه تاثیر مثبتی داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Management of habitats and birds in Payam Airport to reduce birds strikes with airplanes
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Department of Environment, Faculty of Agriculture and Natural Resources, Arak branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Karaj municipality, department of urban services and Environment, Office of monitoring and evaluation of environmental pollutants, Karaj, Iran
3 Faculty of Natural Resources and Environment, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Department of Environment, Iran. Tehran, Iran
5 Professor, Department of Environment, Faculty of Natural Resources, Faculty of Agriculture and Natural Resources of Tehran University, Tehran University, Karaj, Iran
چکیده [English]
More than 90 percent of air strikes are related to the presence of birds. Payam airport is located in the southwest of Karaj City. The proximity of this airport to Halghe-Darreh landfill has led to the attraction of birds to this airport. In this study, the risk of bird strikes with airplanes was investigated. To do so, field survey mthod was carried out in all four seasons of 2019, from spring to winter. Results showed that nine species of birds were present at the airport. The probability and the severity of strike variables were in the medium and low class, respectively; therefore, the matrix of risk assessment of bird strikes lies in the green category, which shows low risk. To minimize the probability of bird strikes with airplanes, a long-term approach is that airplanes should not be near the important areas for birds or the route of their flight. The most effective ways to control birds are those which decrease carrying capacity of airplane for birds. Moreover, frightening methods should be selected periodically to avoid birds’ habituation. Airport personnel should monitor bird’s presence and all the strikes should be recorded. Finally, the proper management of wastes in Halghe-Darreh landfill near the airport has a positive effect in lowering the number of birds at the airport.
کلیدواژهها [English]