جانمایی مکان مناسب احداث مارینا در سواحل جزیره کیش با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 منابع طبیعی

3 کارشناس مهندسی و مدیریت سواحل، مهندسین مشاور سازه پردازی ایران

4 دانش آموخته/دانشگاه تهران

10.22059/jne.2024.368401.2624

چکیده

مارینا که به آن بندر کوچک، بندر تفریحی یا محوطه بندری گفته می‌شود، فضایی بندری برای پهلوگرفتن و استقرار قایق‌های کوچک و تفریحی است. چنانچه معیارها و ملاحظات محیط‌زیستی در مکان‌یابی این دسته از بندرگاه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد ضمن پیامدهای محیط‌زیستی، عملکرد خدماتی و اقتصادی آن از دست خواهد رفت. جزیره کیش یکی از جزایر فعال در حوزه گردشگری در کشور است که ضمن فعالیت شمار زیادی شناور سبک و نیمه سبک در حوزه گردشگری ساحلی - دریایی، فعالیت شناورهای سبک اختصاصی افراد نیز در این جزیره، روبه‌رشد است. جزیره کیش از حیث زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی و مکان‌های تخم‌گذاری لاک‌پشتان دریایی، آسیب‌پذیر است و تراکم بالای ساخت‌وسازها در پیکره جزیره، مکان احداث مارینا باتوجه‌به خدمات پشتیبانی آن چالش‌برانگیز می‌نماید. هدف این تحقیق انتخاب مناسب‌ترین گزینه مکانی برای احداث مارینا در نوار ساحلی جزیره کیش و اولویت‌بندی گزینه‌های محتمل است تا از طریق شناسایی مکان مناسب بتوان توسعه گردشگری دریایی در کیش را منطبق بر اصول توسعه پایدار فراهم نمود. به همین منظور معیارهای مکان‌یابی، مشتمل بر 8 معیار (4 معیار الزامی و 4 معیار ترجیحی)، شناسایی و پهنه‌های بالقوه اولیه تعیین شد. سپس با استفاده از تحلیل شبکه‌ای به کمک نرم‌افزار Decision Super پهنه‌های شناسایی شده، اولویت‌بندی شد. مطابق یافته‌های این تحقیق، 4 پهنه مورد شناسایی قرار گرفت و در مجموع از حدود 41 کیلومتر طول خط ساحلی جزیره کیش، 3/4 کیلومتر (5/10%) برای احداث مارینا واجد شایستگی تعیین شد که حدود 2 کیلومتر (4% طول خط ساحلی) دارای بالاترین شایستگی برای توسعه مارینا است. مطابق نتایج تحلیل شبکه‌ای، معیارهای کاربری منطقه ساحلی، راه‌های دسترسی در پس‌کرانه، فاصله از گردشگاه‌ها و مراکز تفریحی و همچنین دسترسی به شبکه زیرساخت به ترتیب دارای بیشترین وزن و اولویت تعیین شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designation of the suitable site for MARINA development on the Kish shoreline by analytical network process (ANP)

نویسندگان [English]

  • Mojdeh Hatami 1
  • Afshin Danehkar 2
  • Saeed Lotfikhah 3
  • Fereydoon Taheri Sarteshnizi 4

1 University of Tehran

2 Chamran Ave.

3 Coastal Engineering and Management expert, Sazeh Pardazi Iran Consulting Engineers

4 University of Tehran/Graduated M.S.

چکیده [English]

Marina, which is called a small harbor, recreational harbor, or harbor area, is a port space for mooring and settling small and recreational boats. Environmental features and considerations will be lost in the location of this category of ports, along with its environmental, service, and economic consequences. Kish Island is one of the active islands in the field of tourism in the country, in addition to the activities of many light and semi-light boats in the field of coastal-marine tourism, the activity of individual light boats is also growing on this island. Kish Island is vulnerable in terms of the habitat of coral reefs and sea turtle nesting sites, and the high density of constructions on the island makes it challenging to build a marina in terms of its support services. The purpose of this research is to choose the most suitable option for the construction of a marina on the coastal strip of Kish Island and to prioritize the possible options in order to identify a suitable place for the development of tourism in Kish in accordance with the principles of sustainable development. For this purpose, location criteria, consisting of 8 (4 features and 4 characteristics), characteristics, and potential areas have been determined. Then, from the analysis of the networks using the Super decision software, the identified zones have been prioritized. Based on the findings of this research, 4 areas were identified and in total, 4.3 km (10.5%) of the 41 km long coastline of Kish Island was determined to be suitable for the construction of a marina, which is about 2 km (4% long line Coastal) has the highest merit for marina development. According to the results of the network analysis, the use options of the coastal areas, the access ways in the back bank, the distance from the promenades and entertainment centers, as well as the possibility of accessing the infrastructure network, are determined with the highest weight and criteria

کلیدواژه‌ها [English]

  • marine tourism
  • marina
  • Kish island
  • network analysis
  • location

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1402