عوامل موثر بر رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه علوم طبیعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.22059/jne.2024.367479.2619

چکیده

مصرف انرژی در دهه‌های گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. یک راه‌حل برای کاهش مصرف ایجاد انگیزه در افراد برای کاهش اتلاف انرژی است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانشجویان کشاورزی انجام شد. این تحقیق از نوع کمّی و پیمایشی بود و جامعه‌ی آماری آن را دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای کشاورزی ورودی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه تهران (250=N) تشکیل می‌دادند که نمونه‌ای به حجم 126 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان، روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد نگرش دانشجویان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، قوی و هنجار اجتماعی، قصد و رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی در حد متوسط بود. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین هنجار اجتماعی و نگرش با قصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانشجویان در سطح 1 درصد رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و رابطه‌ی بین نگرش با قصد قوی‌تر از رابطه هنجار اجتماعی با قصد می‌باشد. یافته‌ها همچنین نشان دادند بین مولفه‌های نظریه کنش عقلانی با رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانشجویان در سطح 1 درصد رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. شدت رابطه‌ قصد و هنجار اجتماعی با رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی، متوسط و شدت رابطه نگرش با رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی قوی می‌باشد. بر اساس نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری، نگرش به صرفه‌جویی در مصرف انرژی بر رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاثیرگذار بوده و سازه‌های پژوهش قادرند 24 درصد از تغییرات رفتار صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانشجویان را تبیین نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Agricultural Students' Energy Saving Behavior of Tehran University

نویسنده [English]

  • Masoud Rezaei

Faculty Member, Institute for Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

Consumption of energy has increased steadily over the past decades. One solution, towards reducing the consumption is to motivate people to decrease energy waste. This study was carried out with the aim of investigating the factors affecting agricultural students’ energy saving behavior. A survey approach was used in this research. The population of the study contained of M.Sc. and Ph.D. students in agriculture faculty of Tehran University (N=250), from which 126 students were selected by using simple random samplling. A questionnaire was developed to gather data. Validity of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts, convergent and discriminant validity, and Cronbach's alpha coefficient and component reliability were used to assess its relaibility. The results indicated that the attitude of students towards saving energy was strong, and their social norm, saving energy intention and saving energy behavior were intermediate. The results of the correlation analysis showed that there was a positive and significant relationship between the social norm and the attitude towards saving energy with the students' energy saving intention, and the relationship between the attitude and the intention was higher than the relationship between the social norm and the intention. The findings also showed that there was a positive and significant relationship between the components of the theory of reasoned action and students’ energy saving behavior. The relationship between intention and social norm with energy saving behavior was intermediate, and the relationship between attitude and energy saving behavior was high. Based on the results of structural equation modeling, only attitude towards energy saving was effective in energy saving behavior and the research model was able to explain 24% of students' energy saving behavior changes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Energy Consumption
  • Reasoned Action
  • Saving Behavior

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402