تدوین راهبردهای توسعه کسب و کارهای سبز در محیط زیست کشاورزی استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

10.22059/jne.2023.367520.2616

چکیده

این پژوهش با هدف کلی، تدوین راهبردهای توسعه کسب و کارهای سبز (دوستدارانه) در بخش کشاورزی استان خوزستان انجام شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده مطالعات تحلیلی و ادبیات موضوع به بررسی نقاط چهارگانه SWOT یعنی قوت، ضعف، فرصت و تهدید پرداخته شد و با استفاده از تکنیک AHP اولویت‏بندی شدند. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان آگاه و متخصصان موضوع در سازمان‏های ذیربط بودند که به‏طور هدفمند برای مطالعه انتخاب شدند. برای پردازش اطلاعات از تکنیک SWOT-AHP با استفاده از نرم‏افزار Expert Choice‌ انجام شد. یافته‏های پژوهش نشان داد که در ارزیابی معیارها، نقاط ضعف، تهدید، فرصت و قوت اولویت‏های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده غالب بودن فضای مخاطره آمیز بر فضای مفید است. علاوه بر این در اولویت‏بندی نواحی استراتژیک نتایج نشان داد که راهبرد اول WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل)، راهبرد دوم WO یعنی راهبرد انطباقی (راهبرد حداقل – حداکثر) ، راهبرد سوم راهبرد ST یعنی راهبرد اقتضایی (حداکثر – حداقل) و در نهایت آخرین راهبرد در موضوع مورد بررسی راهبرد SO یعنی راهبرد تهاجمی (حداکثر – حداکثر) است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compilation of friendly (green) entrepreneurship development strategies in the agricultural sector of Khuzestan province

نویسنده [English]

  • moslem savari

ramin

چکیده [English]

این پژوهش با هدف کلی، تدوین راهبردهای توسعه کسب و کارهای سبز (دوستدارانه) در بخش کشاورزی استان خوزستان انجام شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده مطالعات تحلیلی و ادبیات موضوع به بررسی نقاط چهارگانه SWOT یعنی قوت، ضعف، فرصت و تهدید پرداخته شد و با استفاده از تکنیک AHP اولویت‏بندی شدند. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان آگاه و متخصصان موضوع در سازمان‏های ذیربط بودند که به‏طور هدفمند برای مطالعه انتخاب شدند. برای پردازش اطلاعات از تکنیک SWOT-AHP با استفاده از نرم‏افزار Expert Choice‌ انجام شد. یافته‏های پژوهش نشان داد که در ارزیابی معیارها، نقاط ضعف، تهدید، فرصت و قوت اولویت‏های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده غالب بودن فضای مخاطره آمیز بر فضای مفید است. علاوه بر این در اولویت‏بندی نواحی استراتژیک نتایج نشان داد که راهبرد اول WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل)، راهبرد دوم WO یعنی راهبرد انطباقی (راهبرد حداقل – حداکثر) ، راهبرد سوم راهبرد ST یعنی راهبرد اقتضایی (حداکثر – حداقل) و در نهایت آخرین راهبرد در موضوع مورد بررسی راهبرد SO یعنی راهبرد تهاجمی (حداکثر – حداکثر) است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green businesses
  • green entrepreneurship
  • environmental protection
  • sustainable development
  • Khuzestan province

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1402