ارزیابی مدیریت پایدار حمل ‌و نقل درون‌شهری با رویکرد پایداری محیط ‌زیست، مورد پژوهش: منطقة 12 کلان‌شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه محیط ‌زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم تحقیقات واحد تهران، تهران، ایران

چکیده

حمل‌ونقل و جابه‌جایی از جنبه ­های اصلی حیات شهری است و ساماندهی حمل‌ونقل از نیازهای اولیه شهر سالم به‌شمار می‌آید. پرداختن به توسعة پایدار در حمل‌ و نقل به‌دلیل دغدغه‌های اساسی بشر در زمینة از بین رفتن منابع، آلودگی­ های ‌محیط‌زیستی، پدیده­ های خطرناکی نظیر گرم‌شدن زمین، پدیدة گلخانه ­ای و وارونگی هوا دارای اهمیت فراوان می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی مدیریت پایدار حمل‌ و نقل درون‌شهری با رویکرد پایداری محیط‌زیست تهیه ‌شده است. روش پژوهش تحلیلی-وصیفی بوده و داده‌ها به روش مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است. مؤلفه­ های پژوهش شامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی-بوم‌شناختی و عملکردی-کالبدی است که در قالب پرسش‌نامه پیمایشی عملیاتی شده است. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب پراکندگی) و استنباطی (تی تست تک نمونه ­ای ­T-test) استفاد ه‌شده است. جامعة آماری کلیة شهروندان منطقة 12 شهرداری تهران (240720 نفر) است که نمونة 400 نفری به‌صورت تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند. میانگین متغیر مدیریت پایدار حمل‌ونقل درون‌شهری 2/96 دارای سطح ‌پایدار، میانگین مؤلفة اقتصادی 3/31 دارای سطح نیمه‌پایدار، میانگین مؤلفه اجتماعی 3/01 دارای سطح نیمه‌پایدار، میانگین مؤلفة محیطی-بوم‌شناختی 2/49 دارای سطح ناپایدار و درنهایت میانگین مؤلفه کالبدی-عملکردی 2/8 دارای سطح نیمه پایدار ارزیابی‌شده است. همچنین نتایج در بخش استنباطی بیانگر آن است که مدیریت پایدار حمل‌ونقل درون‌شهری در مؤلفه ­های اقتصادی و کالبدی-عملکردی در راستای پایداری محیط‌زیست شهری و در مؤلفه­ های اجتماعی و محیطی-بوم‌شناختی در راستای پایداری محیط‌زیست شهری نیست. مدیریت پایدار حمل‌ونقل در منطقة 12 کلان‌شهر تهران در راستای پایداری محیط‌زیست شهری نیست. در این راستا پیشنهاد‌های ارائه شده در این پژوهش می ­تواند در تصمیم­ گیری مدیریت حمل‌ و نقل شهری جهت دستیابی به حمل‌ و نقل پایدار محیط‌زیست مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of sustainable management of urban transportation with environmental sustainability approach (Case study: district 12 of Tehran metropolis)

نویسندگان [English]

  • Zeinab Babaei
  • Akramolmolok Lahijanian
  • Masoumeh Shojaei

Department of Environment , Faculty of Environment and Natural Resources, Tehran University of Research Sciences,Tehran, Iran

چکیده [English]

Transportation is one of the main aspects of urban life, and organizing transportation is one of the basic needs of a healthy city. Dealing with sustainable development in transportation is very important due to human's basic concerns in the field of loss of resources, environmental pollution, and dangerous phenomena such as global warming, greenhouse effect, and air inversion. In this regard, the present study was prepared with the aim of evaluating the sustainable management of intra-city transportation with the approach of environmental sustainability. The research method is analytical-descriptive and the data was collected through library and field studies. The components of the research include economic, social, environmental-ecological, and functional-physical, which have been operationalized in the form of a survey questionnaire. Descriptive statistics (frequency distribution, mean, standard deviation, and dispersion coefficient) and inferential statistics (one-sample T-test) were used to analyze the data. The statistical population is the total population of the citizens of District 12 of Tehran municipality (240,720 people), and a sample of 400 people was randomly questioned. The average of the sustainable management variable of intra-city transportation is 2.96 with a stable level, the average of the economic component is 3.31 with a semi-stable level, the average of the social component is 3.01 with a semi-stable level, the average of the environmental-ecological component is 2.49 with an unstable level, and finally, the average of the physical component is 2.8 performance has been evaluated as a semi-stable level. Also, the results in the inferential part indicate that the sustainable management of intra-city transportation in the economic and physical-functional components is not in line with the sustainability of the urban environment and the social and environmental-ecological components are not in line with the sustainability of the urban environment. The sustainable management of transportation in the 12th district of the Tehran metropolis is not in line with the sustainability of the urban environment. In this regard, the suggestions presented in this research can be effective in the decision-making of urban transportation management to achieve environmentally sustainable transportation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable intercity transportation
  • Sustainable development
  • Environmental sustainability
  • Tehran metropolitan area 12
Al-Thawadi, F.E., Weldu, W.Y., Al-Ghamdi, S.G., 2020. Sustainable Urban Transportation Approaches: Life-Cycle Assessment Perspective of Passenger Transport Modes in Qatar, Transportation Research 48, 2056-2062.
Amanpour S., Nemati, M., Alizadeh, H., 2014. Evaluation and Prioritization of Urban Transportation Sustainability Indicators Using Fuzzy Logic: Case Study: Ahvaz City, Geographical Space 4(47), 213-231. (In Persian).
Amini Nejad, R., Eftekhari, Q., 2010. Introduction to Urban Transportation Planning, Payame Noor University Press. 256 p. (In Persian).
Black, W.R., Nijkamp, P., 2003. Editors 2003: Social change and sustainable transport. Bloomington: Indiana University Press. 320 p.
Dantas, A., Marcus, V., Lamar, Y.Y., Koshi Yamamoto, E., Hide, S., 2008. Towards A Neural Network Based Model for Travel Demand for Cast: Gis and Remote Sensing Approach. Conference: 27-27 July 2008, Como, Italy.
Duh, J.D., Shandas, V., Chang, H., Georgec, L.A., 2008. Rates of urbanisation and the resiliency of air and water quality. Science of the Total Environment 400, 238-256.
Hadipoor, M, Mirza Aghaei, M and Rahmani, M., 2016. Optimization of Qom city transportation network in terms of environment with the help of genetic algorithm and GIS, Journal of Environmental Sciences 4(54), 91-104. (In Persian).
Hadipour, M. and Pour Ebrahim, Sh, 2013. Environmental management of urban transportation in Arak by modeling fuel consumption reduction in proper routing with the help of GIS, Journal of Transportation Engineering 4(4), 407-418. (In Persian).
Hidalgo, D. and Huizenga, C., 2013. Implementation of sustainable urban transport in Latin America. Research in Transportation Economics 40(1), 66-77.
Hosseinzadeh, R., Khosravi Beigi, R. and Eastgoldi, M., Shamsaldini, R., 2011. Evaluation of environmental sustainability in urban areas using multi-criteria decision-making technique of linear allocation: A case study: Bandar-e-Turkmen city, Journal of Geographical Perspective 6(16), 51 -31. (In Persian).
Ismailzadeh, H, Salehpour, Sh. and Ismailzadeh, Y., 2014. Factors Affecting Participation in Organizing Dilapidated Urban Tissues: A Case Study: Southern State-Wanted Area. Journal of Geography 12(44), 128­-­105. (In Persian).
Jiao, J., Huang, Y. and Liao, C., Zhao, D., 2021. Sustainable development path research on urban transportation based on synergistic and cost-effective analysis: A case of Guangzhou, Sustainable Cities and Society 71. (Cover date: August 2021) Article 102950.
Kabisch, N., Michael, S., Dagmar, H., Jakub, K., 2016. Urban green space availability in European cities, Journal of Ecological Indicators 70(11), 586- 596.
Manzoor, D., Safakish, M.K., 2011. The effects of environmental and economic policies on urban transportation behavior with deductive-inductive approach: a case study of Tehran, Journal of Economic Modeling Research 1(4), 171-187. (In Persian).
Nijkamp, P., 2003. Sustainable transport: new research and policy challenge for the next millennium. European Review 7, 551-567.
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), 2008. Handbook on Constructing Composite Indicators Methodology and User Guide.
Sajjadian, N., 2014. Prediction of air pollution caused by urban transportation in Tehran metropolis using the integration of GIS with LUR model and artificial neural network, Journal of Geographical Information (Sepehr) 95, 108-120. (In Persian).
Zavadskas, E., Viteikienen, M. and Saparauskas, J., 2007. Sustainable development assessment of cities and their residential districts, Ekologija 53, 42-53.
Zope, R., Vasudevan, N., Joshi, G. 2019. Benchmarking: A tool for evaluation and monitoring sustainability of urban transport system in metropolitan cities of India, Sustainable Cities and Society 45, 48-58