نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده
صنعت حمل و نقل یکی از بخشهای تاثیرگذار در اقتصاد هر کشوری بوده و از طرفی نقش آن در انتشار آلودگی برکسی پوشیده نیست. دراین بین، حمل و نقل هوایی دومین تولیدکننده بزرگ در انتشار گازهای گلخانه ای است و تقریباً مسئول 2 تا 4 درصد از کل انتشارات انسانی است، انتشار کربن از بخش حمل و نقل هوایی خطرناکتر از سایر فعالیتهای حملونقل است، زیرا هم ترکیب جو در ارتفاعات بالا را مخدوش میکند و هم غلظت گازهای گلخانهای را در محیط سطح تشدید میکند لذا با توجه به این مهم تحقیق حاضر به بررسی اثر حمل و نقل هوایی به همراه مصرف انرژی، رشد اقتصادی و جمعیت شهرنینی بر انتشار گاز CO2 و در قالب فرضیه زیست محیطی کوزنتس می-پردازد. برای رسیدن به این هدف از اطلاعات کشورهای عضو بریکس طی سالهای 1990 الی 2022 استفاده و برای برآورد از روش حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که فرضیه محیط زیستی کوزنتس در طول دوره مورد بررسی، بین کشورهای عضو بریکس تایید شده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که حمل و نقل هوایی و مصرف انرژی اثر مثبت و شهرنشینی اثر منفی بر انتشار CO2 دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که از منابع انرژی پاک و سازگار با محیط زیست در بخش حمل و نقل استفاده گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of air transport on pollution emissions in the context of the environmental Kuznets hypothesis (evidence from BRICS countries)
نویسنده [English]
Assistant Professor, Department of Agricultural Economics, Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]
: The transportation industry is one of the most influential sectors in the economy of any country, and its role in the spread of pollution is no secret to anyone. Meanwhile, aviation is the second largest producer of greenhouse gas emissions, responsible for approximately 2 to 4 percent of total human emissions. Carbon emissions from the aviation sector are more dangerous than other transportation activities, because they both distort the composition of the atmosphere at high altitudes and intensify the concentration of greenhouse gases in the surface environment. Therefore, considering this important issue, the present study examines the effect of aviation, along with energy consumption, economic growth, and urban population, on CO2 emissions, in the framework of the Kuznets environmental hypothesis. To achieve this goal, data from BRICS member countries from 1990 to 2022 were used and the Dynamic Ordinary Least Squares (DOLS) method was used for estimation. The results of this study showed that the environmental Kuznets hypothesis was confirmed among BRICS member countries during the period under study. The results of this study also showed that air transport and energy consumption have a positive effect and urbanization has a negative effect on CO2 emissions. According to the results, it is suggested that clean and environmentally friendly energy sources be used in the transportation sector
کلیدواژهها [English]